Pages

Friday, March 16, 2012

BUİLD-OPERATE-TRANSFER

                    HAVACILIK SEKTÖRÜNDE    KAMU-ÖZEL SEKTÖR ORTAKLIĞI(PPP)
                                       PUBLİC PRİVATE PARTNERSHİP
PPP MODELİ NEDİR ?
PPP modeli, kamu hizmetlerinin devletçe klasik yollardan temini ile, tüm hizmet temininin özel sektör aracılığı ile yapılması arasındaki yelpazede yer alan, devlet ve özel sektörün birlikte katılımını içeren tüm mal ve hizmet sağlama modellerini içeren bir "üst kavram" olarak tanımlanabilir. 
Bu çerçevede Kamu-Özel Sektör İşbirlikleri/Ortaklıkları, kısaca kamunun ihtiyacı olan mal ve hizmetlerin sağlanması amacıyla devletle bir özel hukuk tüzel kişisi arasında yapılan ve ortaya çıkabilecek risklerin paylaşıldığı bağlayıcı bir sözleşmeye dayanan işbirlikleridir.


                     HAVAALANLARINDA YAP-İŞLET-DEVRET UYGULAMALARI
      Yap-İşlet-Devret modeli, uzun dönemli imtiyaz sözleşmesi olarak adlandırılmaktadır. Havaalanlarındaki uygulamaları ise kamunun sahibi olduğu havaalanının herhangi bir bölümünü (terminal, pist gibi) yada havaalanının tamamını özel sektörün işletimine bırakabilir. Farklı ülkelerde 15-30 yıl arası Türkiye`de ise 3 ile 15 yıl arasında değişen imtiyaz hakkı verilir. Bu süre firma ile hükümet arasında yapılan imtiyaz sözleşmesiyle belirtilir. Sözleşmenin bitimiyle ev sahibi hükümet projenin sahip olduğu varlıkların mülkiyetini kendi üzerine alır.
                                    Havaalanlarında YİD Uygulama Süreci
      Öncelikle hükümet projeyi tanımlar sonra teklif paketi hazırlanır, sponsor firmalar hazırlanır    (konsorsiyum yada ortak girişim şirketi oluştururlar), projeler fiyatı, güvenilirliği, deneyimi, teknolojisi, eğitimi ve kamuya yararına göre değerlendirilir. Projeyi gerçekleştirecek şirketler finansal ve teknik taahhütlerini yerine getirirler ve projeye başlamadan önce gerekli kontrol ve testler yapıldıktan sonra proje gerçekleştirilir. Proje bittikten sonra şirket doğrudan yada başka işletmeler aracılıyla proje konusu tesisi işletir. Devir zamanı geldiğinde hükümet isterse devralır yada devir süresini uzatabilir(aynı veya başka bir şirketle).

                                        BOT (YİD) MODELİNİN GENEL ÖZELLIKLERİ
   Genel olarak yüksek kaynak gerektiren büyük altyapı projeleri için uygulanmakta ise de günümüzde daha küçük boyutlu uygulamaları da yaygınlaşmaktadır.
   En belirleyici özelliği finansmanın özel sektör tarafından temin edilmesidir.
   Tek başına bir dışarıdan hizmet alma uygulaması (outsoursing), bir finansman modeli, gayrimenkul geliştirme projesi veya imtiyaz sözleşmesi değildir. Genelde tasarım, finansman, yapım ve bakımı bütünleştiren uygulamalardır.
   Risk devlet ve özel sektörce paylaşılır. İlke olarak her risk onu en ekonomik yoldan çözebilecek tarafa verilir.
   Sözleşmeler genelde uzun vadelidir.
   Genel olarak kamu hizmeti olan ve imtiyaz teşkil den altyapı projelerinde uygulama alanı bulur. Projelerin çıktısı olan mal ve hizmetin nitelik ve niceliği devlet tarafından belirlenir.
   Bu modelde devletin ana görevi organizasyonu sağlamak ve denetlemektir, böylece devlet proje ömrü boyunca etkin rol alır.



PPP – BOT(YİD) MODELİNİN FAYDALARI
 Kamu-özel sektör işbirliği sağlanmıştır
  Özel sektör dinamizmi ve etkinliği sağlanmıştır
  Yapım işleri son derece süratli ve etkin tamamlanmaktadır. 
  Ekonomik büyümeyi teşvik etmek
  Fon yükünü hükümetten özel sektöre transfer etmek
  Devlet kaynaklarını acil kullanımlar için yeniden tahsis etmek
  S       Sözleşmeye bağlı olarak hükümet gelirlerini arttırıcı ek kaynaklar sağlar
  Rekabet ve yenilik sağlar
  Hızlandırılmış uygulamalarla verimliliğin arttırılmasını sağlar
  Hükümetin bütçesini ve borçlanmasını rahatlatır , ekstra gelir sağlar
  Hizmet teminindeki risklerin daha duyarlı şekilde analiz edildiği görülmektedir .
PPP – BOT(YİD) MODELİNİN FAYDALARI ,
  Yüksek nitelikli kamu hizmetinin zamanında, etkin ve ucuz temini
 Kısa sürede ileri teknolojiye kavuşulur.
 Maliyet etkinliğini artırır
 Kamu altyapı yatırımını artırır
  Kamu sektörünün riskini azaltır
  Yüksek sayıda istihdam fırsatı yaratır
  Sermaye projelerini daha hızlı teslim eder
 Bütçelemede belirginlik sağlanır
  Varlıkların kullanımını iyileştirir
  Özel sektör katılımı, ticari yaklaşımı artırır, altyapıyı düzenler ve siyasi müdahaleyi azaltır .
                                                                          SONUÇ
  Sonuç ve öneriler olarak Kamu`nun nakit finansal kaynaklarını harcamadan modern çağın gerektirdiği mimari üsluplarla tüm teknik-teknolojik gelişmeleri barındıran bu tesislerin kısa zaman zarfında kazanılması çok önemlidir. YID projeleriyle hem kamu hem de özel sektör hedeflerini gerçekleştirmişler ve projeler başarıyla tamamlanmıştır. Bu başarılar Türk şirketlerini global pazarlara taşımıştır.
               Bu model kaynak temininde daha büyük güçlükleri olan gelişmekte olan ülkelere altyapı yatırımlarını süratle gerçekleştirmelerinde büyük kolaylık sağlamaktadır. Bu şekilde ülke içerisindeki atıl sermaye üretime yönlendirilmekte veya devletin borçlanması yerine uluslararası sermayenin doğrudan altyapı projelerine yönlendirilmesi sağlanmaktadır.
Döviz