Pages

Tuesday, February 7, 2012

PRIMJENA BUİLD-OPERATE-TRANSFER ( BOT ) - NA AERODROMIMA



PRIMJENA BUİLD-OPERATE-TRANSFER ( BOT ) 
NA AERODROMIMA


       



Model Build-Operate-Transfer je naziv za dugoročni ugovor o koncesiji. Dok se u primjenama na aerodromima odjeli u javnom vlasništvu ( kao što je terminal i pista) ili cjelokupan aerodrom može prepustiti radu privatnog sektora. Pravo na koncesiju se mjenja i u raznim državama je 15-30 godina dok je u Turskoj 3 do 15 godina. Ovaj period se naglasi u ugovoru potpisanom od strane firme i države. Po završetku ugovora vlada koja se nalazi na vlasti preuzima vlasništvo koje se nalazi u sklopu projekta. Stranke u projektu BOT-a su država domaćin, vladina agencija koja je vlasnik projekta, agencija kreditiranja, agencije osiguranja,  tehnički, financijski i pravni konsultanti i preduzeća koja provode projekat.

Proces Primjene BOT-a na Aerordomima
Kao prvo vlada utvrdi projekta zatim se spremi paket ponude, spreme se firme sponzori ( osnuje se konzorcij ili preduće partnerskog podhvata), projekti se procjenjuju prema cijenama, pouzdanosti, iskustvu, tehnologiji, znanju i koristi za javnost. Zatim preduzeća koja sprovode projekte ispune svoje financijske i tehničke obaveze i projekat se ostvari nakon određenih potrebnih kontrola i testova. Nakon što se projekat završi preduzeće direktno ili preko drugih preduzeća posluje objektom projekta. Kada se određeno vrijeme dogovorom ispuni vlast preuzima na sebe ili produžuje taj rok ( sa istim ili drugim preduzećem).
Za uspjeh BOT modela potrebno je da pravna struktura države bude u skladu sa time.
Dobivene Koristi
Riješen je problem kapaciteta terminala, na aerodromu je na kratko vrijeme uvedena napredna tehnologija, osigurana je dinamičnost i djelatnost provatnog sektora, osigurana je saradnja privatnog – javnog sektora.
Zaključci i Preporuke
Kao zaključak i preporuka može se istaći da je veoma bitno u što kraćem vremenskom periodu izgraditi ovakve objekte koji u sebi sadrže sve tehničke-tehnološke razvoje prema zahtjevima arhitekture modernoga doba.  Sa BOT projektima i privatni i javni sektori su ostvarili svoje ciljeve i projekti su uspješno ostvareni. Ovaj uspjeh je odveo Turkse firme na globalno tržište.



Najbolji primjer ovim firmama je TAV firma koja je usmjerena sektoru zrakoplovstva i svih poslova ove industrije. Prema statistikama putnika za 2010.godinu Aerodromi TAV su vodeći operatori aerodroma. Godišnje prosječno pružaju usluge 420 hiljada letova i 48 miliona putnika. Ukupno rade 10 aerodroma od kojih se 4 nalaze u unutar zemlje u Istanbulu, Ankari,izmiru i Antaliji dok van države rade 2 aerodroma u Gruziji, dva u Tunisu i 2 u Makedoniji. Za 11.Aerodrom su trenutno potpisali ugovor sa Saudijskom Arabijom-
Aerodromi TAV koji 55% od konsilidiranih prihoda dobija van zrakoplovstva, od zemaljskih usluga (Uslige kao što su duty free, prime class service, servis trolejbusa, pakovanje torbi, auto park s poslugom, prevoz putnika autobusom), zatim od privatnih usluga do osigaranja i informisanja odnosno od svih usluga koje se očekuju od aerodroma pružaju jedinstveni doživljaj leta kupcima.