PRIMJENA
BUİLD-OPERATE-TRANSFER ( BOT )
NA AERODROMIMA
Model Build-Operate-Transfer
je naziv za dugoročni ugovor o koncesiji. Dok se u primjenama
na aerodromima odjeli u javnom
vlasništvu ( kao što je terminal i pista) ili cjelokupan aerodrom može prepustiti radu privatnog sektora. Pravo
na koncesiju se mjenja i u raznim državama je 15-30 godina dok je u Turskoj 3
do 15 godina. Ovaj period se naglasi u ugovoru potpisanom od strane firme i
države. Po završetku ugovora vlada koja se nalazi na vlasti preuzima vlasništvo
koje se nalazi u sklopu projekta. Stranke u projektu BOT-a su država domaćin,
vladina agencija koja je vlasnik projekta, agencija kreditiranja, agencije
osiguranja, tehnički, financijski i
pravni konsultanti i preduzeća koja provode projekat.
Proces Primjene BOT-a
na Aerordomima
Kao prvo vlada utvrdi projekta zatim se spremi paket ponude,
spreme se firme sponzori ( osnuje se konzorcij ili preduće partnerskog
podhvata), projekti se procjenjuju
prema cijenama, pouzdanosti, iskustvu, tehnologiji, znanju i koristi za
javnost. Zatim preduzeća koja sprovode projekte ispune svoje financijske i
tehničke obaveze i projekat se ostvari nakon određenih potrebnih kontrola i
testova. Nakon što se projekat završi preduzeće direktno ili preko drugih
preduzeća posluje objektom projekta. Kada se određeno vrijeme dogovorom ispuni
vlast preuzima na sebe ili produžuje taj rok ( sa istim ili drugim preduzećem).
Za uspjeh BOT modela potrebno je da pravna struktura države
bude u skladu sa time.
Dobivene Koristi
Riješen je problem kapaciteta terminala, na aerodromu je na
kratko vrijeme uvedena napredna tehnologija, osigurana je dinamičnost i
djelatnost provatnog sektora, osigurana je saradnja privatnog – javnog sektora.
Zaključci i Preporuke
Kao zaključak i preporuka može se istaći da je veoma bitno u
što kraćem vremenskom periodu izgraditi ovakve objekte koji u sebi sadrže sve
tehničke-tehnološke razvoje prema zahtjevima arhitekture modernoga doba. Sa BOT projektima i privatni i javni sektori
su ostvarili svoje ciljeve i projekti su uspješno ostvareni. Ovaj uspjeh je
odveo Turkse firme na globalno tržište.
Najbolji primjer ovim firmama je TAV firma koja je usmjerena
sektoru zrakoplovstva i svih poslova ove industrije. Prema statistikama putnika
za 2010.godinu Aerodromi TAV su vodeći operatori aerodroma. Godišnje prosječno
pružaju usluge 420 hiljada letova i 48 miliona putnika. Ukupno rade 10
aerodroma od kojih se 4 nalaze u unutar zemlje u Istanbulu, Ankari,izmiru i
Antaliji dok van države rade 2 aerodroma u Gruziji, dva u Tunisu i 2 u
Makedoniji. Za 11.Aerodrom su trenutno potpisali ugovor sa Saudijskom Arabijom-
Aerodromi TAV koji 55% od konsilidiranih prihoda dobija van
zrakoplovstva, od zemaljskih usluga (Uslige
kao što su duty free, prime class service, servis trolejbusa, pakovanje torbi,
auto park s poslugom, prevoz putnika autobusom), zatim od privatnih usluga do
osigaranja i informisanja odnosno od svih usluga koje se očekuju od aerodroma
pružaju jedinstveni doživljaj leta kupcima.